You are here:   BSkyB > Rupert Murdoch


Some things in Britain never change. The disdain/dislike/fear of the chattering classes for Rupert Murdoch is like the tide — it rises and falls constantly. Now there's a spring tide of anger because of the attempt by Murdoch's global company, News Corporation, to buy the shares in BSkyB Television that it does not already own. The BBC and almost all Murdoch's newspaper rivals are angry and shouting at the government, in the name of pluralism: STOP THAT MAN. The Business Secretary Vince Cable has referred the bid to the media watchdog Ofcom — fair enough, given the vital role of media in a democracy and current rules. Murdoch's people insist none are breached. 

My first newspaper job was on the Sunday Times in the early 1970s. Under Harry Evans, it was an exciting paper with one dreadful problem: every Saturday night brought terror that the print unions would disrupt production. They often did. By the end of the Seventies they had practically bankrupted Fleet Street. Then in 1981 Rupert Murdoch bought Times Newspapers and moved production of them and the Sun and the News of the World to Wapping. There, with the help of Margaret Thatcher's new labour laws, he did battle with the unions. It was brutal but he won a famous and vital victory. Today there would probably be no Guardian, no Independent, no Daily Telegraph if Murdoch had not made the industry profitable. Pluralism in British newspapers today is thanks to Murdoch. 

Similarly with television. At the end of the 1980s, Murdoch launched Sky TV to break the monopoly of the BBC and ITV. Sky was derided by intellectual snobs as "council-house television". Building it was a huge struggle but now BSkyB, of which Murdoch's company owns 39.1 per cent, has 10 million subscribers. Sky News is a constant challenge to the BBC and its conventional, left-of-centre wisdoms. 

Twenty years ago, I wrote a biography of Murdoch that treated him as a unique builder of media rather than as a force from the outer darkness. But the great and the good still see him as that. They complain that he has cheapened public discourse. All tabloids, not just Murdoch's, commit excesses. It's up to consumers to choose what to buy. 

Newspapers are at the heart of Murdoch. He has redesigned The Times (often) to appeal to a wider readership but it is still a serious paper — no other has an Oceans Correspondent. Losses for The Times and Sunday Times for the year ending July 2009 were more than £87 million as the internet saps all papers' sales. Other owners would have given up but Murdoch sustains them while searching for ways to make them profitable. 

View Full Article

Post your comment

This question is for testing whether you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.